V rámci tématu prostředí jsme se rozhodli vybudovat na zahradě mateřské školy záhonky a smyslové chodníky. Chtěli jsme si tak více zpříjemnit okolní prostředí a lépe jej využívat.
Minulý školní rok se naše školka zaměřila na téma PROSTŘEDÍ ŠKOLY. I přes nepříznivou situaci se povedl velký kus práce. Při zjišťování otázek v rámci analýzy náš ekotým zjistil, že děti u nás ve školce nemají možnost starat se o žádné rostliny. A jak jsme v plánu činností tento bod vyřešili?
Od našeho prvního tématu ODPADY máme v naší školce zaveden sběr starých mobilů
a počítačů. Na konci školního roku se vždy vybraná elektronika odveze a my se pak za získané peníze snažíme pro naši školku v rámci projektu Ekoškola pořídit něco nového.
A právě z těchto vybraných peněz za sběr elektro odpadu jsme pořídili naše krásná políčka. Každá třída má svůj záhonek. Nejmenší děti se starají o záhonek s bylinkami, kam jsme zasadili – mátu, meduňku, tymián, majoránku a bazalku. Další třída pečovala o záhon, kde byla nasazená dýně, kedlubna a rajčata. Nejstarší děti měly za úkol péči o ředkvičky, hrášek
a saláty.
Na jaře jsme s dětmi všechny sazeničky zasadili a vedli jsme je k pečování o políčka. K tomu nám slouží týdenní službička, která má vždy za úkol si na záhonky myslet a starat se o ně. Děti se o záhonky staraly, jak nejlépe dovedly. Zalévaly zeleninu i bylinky, trhaly plevel a až zelenina narostla, vše si samy sklidily a poté také snědly. Na podzim jsme všechny bylinky otrhali a nasušili. A co pak s nimi? Rozhodli jsme se, že překvapíme naše maminky, tatínky
a ostatní příbuzné a z nasušených bylinek uděláme dárkové pytlíčky. A tak se snažíme vše využít.
V současné době pracujeme na další změně v našem prostředí a to na smyslovém chodníku. Do této aktivity se zapojí nejen děti a zaměstnanci ze školky, ale také ekotým a ostatní rodiče. Chodník už je vykopaný a nyní čekáme na usazení desek. Mezitím děti ze všech tříd sbírají materiál, jako jsou paličky, kůra, mech, šišky apod. Těšíme se na jaro, až si chodník naplníme a budeme po něm moci začít chodit.
K vybudování záhonů i smyslového chodníku došlo na základě analýzy a na ni navazující plán činností. Do plánu činností bylo zařazeno, protože jsme chtěli v budoucnu zeleninu či byliny dále využívat.
Bc. Petra Hanková, MŠ Bojkovice