To, že děti v MŠ nerady jedí svačinky, asi není nic nového. Ale co s tím? Jak děti motivovat, aby rády jedly chleba s pomazánkou a tak neplýtvaly zdravými potravinami?
Jak děti motivovat, aby rády jedly chleba s pomazánkou a tak neplýtvaly zdravými potravinami? Pomohl nám v tom „příklad dobré praxe“ z jedné MŠ, kde s dětmi vážili zbytky jídla, které děti nesnědly. A tak jsme se rozhodli, že to také s dětmi zkusíme. Dali jsme si v rámci programu Ekoškola – pod tématem JÍDLO – za cíl neplýtvat zdravými potravinami.
Od listopadu 2018 jeden týden v měsíci vážíme společně s dětmi v každém oddělení zbytky jídla ze svačinek. V oddělení Sluníček, Broučků i Ježečků jsou děti povzbuzovány k tomu, aby snědly nebo alespoň ochutnaly výborné pomazánky, které nám paní kuchařky z jiné MŠ připravují. Co se nesní, tak se zváží, zapíše množství a zakreslí do tabulky, která visí v jídelně. Děti za snědené chlebíčky dostávají smajlíky, které si samy vyhodnotí a nakreslí. Snažíme se o to, aby v misce bylo co nejméně zbytků jídla, protože děti ví, že nechceme zbytečně plýtvat jídlem.
A opravdu to funguje. Děti se snaží pomazánku alespoň ochutnat a někdy zmizí z tácku celý chleba s poznámkou „ten chlebíček byl ale dobrý “ nebo „dostanu paní učitelko smajlíka?“. Povzbuzuje nás to k tomu, abychom s dětmi vážili zbytky jídla (jeden týden v měsíci ) až do konce školního roku. Chceme tak co nejméně plýtvat potravinami a tím podporovat u dětí zdravé životní návyky.
Rádi bychom také touto cestou poděkovali všem za zkušenosti a zážitky zapsané do „příkladů dobré praxe“. Často jsou pro nás v programu Ekoškola motivací a inspirací pro další zajímavé a smysluplné činnosti s dětmi v MŠ.
autor: Dana Slámová, MŠ Hlubčická, Brno