marmeládová soutěž

Chtěli navázat na úspěch v soutěži, které jsme se účastnili minulý rok, kdy jsme probírali téma: Jídlo a svět. Z Analýzy nám vyplynul úkol – využít naší úrody ke zpracování.

Ve školním roce 2021/2022 jsme s dětmi probírali téma: Jídlo a svět. Jedním z úkolů bylo zpracování úrody z naší školkové zahrady. Zpracovali jsme tehdy jablíčka a mimo jiné jsme uvařili výtečnou marmeládu, kterou jsem přihlásila do soutěže. Vyhráli jsme druhé místo, z čehož jsme měli všichni ohromnou radost. Proto jsme se hned na začátku letošního školního roku domluvili, že bychom opět chtěli zkusit uvařit marmeládu a následně jí přihlásit do soutěže. Děti, rodiče, kolegyně, kolegové byli návrhem nadšeni. Rodiče nás podpořili i tím, že nám přispěli na nákup potřebných surovin a některé sami zajistili. Veliké díky patří paní kuchařce, která nás nejen velice podporuje, děti motivuje a hlavně nás vždy v kuchyni přivítá s úsměvem. Díky patří též vedení školky a kolegyním za podporu a pomoc, bez které bych se s dětmi takto realizovat nemohla. Děti měly nelehký úkol, musely zvládnout přípravy, které samotnému vaření marmelády předcházely. Umýt jablíčka, oloupat, nakrájet, pokapat citronovou šťávou, aby nezhnědla, část jich nastrouhat, okořenit. Dále se děti naučily pracovat s kuchyňskou váhou, bylo potřeba zvážit samotná jablíčka i další ingredience. Vše přemístit do hrnce a s láskou míchat a vařit…Kuchyní se linula sladká, omamná vůně, marmeláda byla hotova. Naplnili jsme skleničky až po okraj, děti připravily etikety na jejich polepení a všichni už jsme se těšili na ochutnávku. Marmeláda nám chutnala, děti se olizovaly a žádaly přídavek. Posledním krokem bylo přihlášení do soutěže a pak čekání, jak to dopadne. Bude porotě chutnat? Ano, naše školková marmeláda chutnala. Dopadlo to výborně, báječně, skvěle, získali jsme krásné třetí místo. Hurrá!!!

Vařením marmelády jsme motivovali i ostatní, děti chtěly zkoušet vařit marmeládu i doma. Proběhla společná ochutnávka, děti si vyzkoušely, že nic není zadarmo a bez práce se nic nezíská. Některé děti poprvé loupaly a krájely jablíčko, poprvé si vyzkoušely práci se struhadlem, vážení na kuchyňské váze, mám radost nejen ze společného úspěchu, ale především z té společné práce, z té cesty, která měla na konci tak krásnou odměnu a tím bylo kladné hodnocení odborné poroty. Na společně prožité chvíle se nezapomíná a myslím, že nás další prožitek a nová zkušenost o mnohé obohatila.

Martina Steinitzová, FZŠ a MŠ Barrandov II při PedF UK, Praha 5

ještě nejste zapojeni do programu Ekoškola?