jak je důležité míti Filipa

Tento příklad dobré praxe je o motivaci dětí k Ekotýmu a průběhu analýzy, při které se nevyužívají pracovní listy, ale průvodce – malé, černé stvoření jménem Filip.

Dlouho jsem přemýšlela, jak nový školní rok, tedy i nové složení Ekotýmu a nové téma – Prostředí pojmout trochu jinak. Děti milují vyprávění, příběhy a ještě více, když se promítají i do jejich životů. Proto jsem se inspirovala knihou s názvem Erik od autora Shaun Tan.

Příběh je o malém stvoření, které bylo velmi zvědavé, stále objevovalo, co je okolo něj, ptalo se na otázky a bydlelo u nás ve spíži. Sbíralo malé drobnosti, jako třeba víčko od piva, knoflík, obal od bonbonu. Nikdo mu tak úplně nerozuměl, proč bydlí ve spíži, když může v pokoji a proč sbírá, tak zbytečné věci. Jednoho dne se s námi rozloučil, poděkoval a odešel. A my po něm ve spíži našli krásně rozkvetlé svítící kytičky. Vyprávěla jsem dětem tento příběh, jakoby se stal mě doma. Prohlíželi jsme si ilustrace z knihy. Přemýšleli jsme, odkud Filip (jméno jsem musela změnit, jelikož Erika ve třídě máme) asi byl a kam šel.

V ten den jsme mu postavili domeček i se zahrádkou, kreslili jsme, jak asi vypadá jeho svět a poté jsme šli ven. Když jsme se vrátili do školky, našli jsme na elipse ležet dopis. Ano, byl od Filipa. Psal nám, o jeho cestě za námi, o tom jak mě slyšel o školce doma povídat a chtěl to všechno zažít s námi. Poděkoval nám za postavení domečku, ve kterém si po dlouhé cestě mohl odpočinout. A tak jsme zjistili, že doopravdy existuje a našli jsme ho uvnitř ležet na postýlce postavené od dětí.

Celý tento příběh máme sepsaný v knize, kam průběžně doplňujeme fotografie s Filipem a naše společné zážitky. Kniha je k nakouknutí i rodičům a všem, kdo se do naší školky přijdou podívat.

Filip od této chvíle s námi mluví skrze dopisy, vždycky ale zmizí a tak se na něj těšíme na další Ekotým.

K analýze na téma Prostředí tedy nevyužíváme pracovní listy, ale dopisy od Filipa, kterými nás vede.

1.dopis – Filip se cítí zmatený, protože naší školku vůbec nezná a je na něj hodně velká. Pomohlo by mu, když bychom mu nakreslili mapu naší školky.

2.dopis – Filip nám děkuje za mapu, moc mu pomohla. Už si i našel oblíbené místo ve školce a přikládá nám k dopisu fotku jeho na oblíbeném místě. Zajímá se, zda i my máme oblíbené místo ve školce.
S dětmi si procházíme školku, fotíme se na našich oblíbených místech, fotky dokreslujeme a píšeme, proč je zrovna tohle naše oblíbené místo.

3.dopis – Filip se nás ptá na některé věci, kterým nerozumí. Co to jsou nůžky a k čemu je používáte apod. Popisuje nám svojí oblíbenou hračku, s kterou si hraje, když tu nejsme. Je to Kapla, protože z ní je cítit dřevo a připomíná mu to domov. Ptá se nás na naše oblíbené hračky a z jakých jsou materiálů.
Následně i obcházíme školku a zjišťujeme, co je z jakého materiálu.

4.dopis – V dalším dopise řešíme naší výzdobu a nástěnky, ptá se, kdo je dělá, jak se na výzdobě děti podílí.

5.dopis – Filip už vnitřek školky zná moc dobře a rád by poznal i zahradu. Minule mu mapa moc pomohla, a tak nás žádá o mapu zahrady.
Když kreslíme mapu zahrady, je důležité na ní doopravdy jít, být v tom místě, snažíme si všímat detailů.

Následně s Filipem zjišťujeme, jaké rostlinky a hmyz na zahradě máme. Dopisy se dají upravovat dle potřeb školky. Nás se Filip ptá, proč nikdo nechodí do zadní části zahrady, když tam je tolik místa. Ptá se nás, jak se v této části zahrady cítíme a chce po nás, abychom nakreslili, co bychom si tam přáli jinak. V tomto dopise jsem vyšla z analýzy, kterou jsem dělala společně s rodiči na Velkém Ekotýmu a předělání zadní zahrady byl jeden z návrhu na plán v tomto školním roce.

Filip nás může občas doprovázet i tématy mimo Ekotým. Například se chystám ho použít k tématu jinakosti, že každý jsme jiný, protože Filip je doopravdy jiný, ale i tak ho respektujeme a rozumíme si s ním, stejně jako on nás a naše zvyky. Také ho můžeme brát ven, ukazovat mu i okolí školky nebo s ním vyjet na školku v přírodě.

Příběh z knihy se dá dobře použít nejen na téma Prostředí, ale i na téma Odpady.

Tereza Stará, Ekocentrum Podhoubí a Ekoškolka Rozárka, mateřská škola, z. ú., Praha – Trója

ještě nejste zapojeni do programu Ekoškola?