bylinkové panenky

Při tématu Prostředí školy jsme se na školní zahradě a hlavně na motýlí louce zabývali určováním názvů bylin. Naše zahrada nedisponuje velkým vybavením a učitelka tímto způsobem chtěla dětem nabídnout možnost smysluplného využití času.

  Před šesti lety jsme ve spolupráci s předsedou ZO ČSOP vytvořili na naší školní zahradě motýlí louku. Každoročně z jara na ní děti spolu s učitelkou provádějí jarní úklid. Děti si vyberou nářadí, se kterým chtějí pracovat a vrhnou se na práci – stříhají, hrabou, nakládají a odvážejí na kolečkách. V pozdějších měsících vytáhnou lupy a pozorují živočichy pohybující se na louce, určují za pomocí klíčů nebo atlasů názvy rostlin, některé z nich si nastříhají ke zkrášlení stolů ve třídě nebo si vychovají babočku kopřivovou a vypustí ji tam.
  Při loňském určování názvů rostlin si děti samy všimly, že na motýlí louce roste dobromysl, stejně jako v bylinkové zahrádce, kde ji pěstují cíleně. Rozhodly se, že tuto skutečnost využijí. Dobromysl nastříhaly a pověsily sušit.
  V podzimních měsících se pustily s učitelkou do vyrábění – šily, plnily, stříhaly, lepily, provlékaly. Výsledkem byla bylinková panenka – dárek pro maminku k Vánocům.
Přestože jsme měli dobromysle opravdu plné náruče, k výrobě 26ti bylinkových pytlíčků nestačila. Chtěla bych, aby ostatní koordinátoři na tento fakt mysleli. K výrobě jednoho bylinkového pytlíčku není zapotřebí dobromysle či jiné byliny mnoho, ale na výrobu dvaceti šesti kusů je jí třeba opravdu dost. Nás tato skutečnost nezaskočila, protože jsme sušili i levanduli a učitelka – koordinátorka disponovala vlastními zásobami sušené majoránky a šalvěje. Bylo však nutné i dětem tuto situaci vysvětlit.
  Motýlí louka je skvělá, dá se na ní a s ní dělat spoustu činností popsaných výše.

autor: Mgr. Bc. Marcela Benková, MŠ Kosmonautů ,Havířov

ještě nejste zapojeni do programu Ekoškola?