zaostřeno na obědy

Ekotým naší školy si všiml, že někteří žáci odnášení jídlo a vůbec neochutnají nebo sní jen málo, zvláště spolužáci z 2.st. Zajímalo nás, co je k tomu vede.

Na schůzce Ekotýmu jsme diskutovali o problémech, které jsme zaznamenali a co nás trápí. Všimli jsme si, že žáci, zvláště 2. stupně nejí polévky a druhé jídlo také často odnáší.
Vyšli jsme mezi spolužáky a začali zjišťovat. Na další schůzce jsme dali všechna zjištění dohromady – např. jídlo je jiné než doma, jídlo je studené atd. Rozhodli jsme se jednat. Prvním krokem byla beseda s p. vedoucí jídelny a p. vedoucí kuchařkou. Diskutovali jsme. Zjistili jsme, že p. kuchařky se musí řídit spotřebním košem a různými směrnicemi. Dohodli jsme se, že Ekotým navrhne jídlo a paní kuchařky ho uvaří. Začali jsme od polévek, vybrali jsme cizrnový krém, vietnamskou pho, česnečku a hráškový krém. Foto polévek s názvy jsme vyvěsili na nástěnku. Žáci mohli hlasovat prostřednictvím školního systému Edupage. Vzhledem k tomu, že byl vznesen protest k výsledkům hlasování, jelikož menší děti nemají přístup do Edupage a nemohli se hlasování zúčastnit, zvolil Ekotým pro hlasování jiný způsob, obešel třídy osobně a vyhodnotil zjištěné informace. V prvním kole vyhrála polévka pho, v opravném kole česnečka. Náš tip jsme předali p.vedoucí kuchařce. Následující týden byla v jídelníčku zvolená polévka. Přesto, paní kuchařky uvařili i polévku pho a do každé třídy jsme dali misku této polévky na ochutnání, aby žáci poznali i trochu exotiky, většina změnila názor a přiklonila se k vítězné česnečce. Pokud se má něco změnit je dobré začít od nejmladší generace, proto jsme přivítali nápad školní družiny, kdy p. vychovatelka domluvila exkurzi dětí do kuchyně. Vedoucí p. kuchařka si na děti udělala čas po pracovní době a provedla je celým provozem. Dalším argumentem žáků bylo, že polévka je horká a druhé jídlo studené. Ekotým tedy jednal, rozhodli jsme se využít teplotní sondy a počítače získané v projektu Čerství vítr z hor. Teplotu obědů jsme měřili ve třech časech. Zaměřili jsme se na obědy při výdeji, po dojedené polévce, ale také jsme svou pozornost upřeli na žáky, kteří si u oběda povídají a jídlu se nevěnují. Jídla, která Ekotým měřil přímo po výdeji splňovala teplotní hodnoty. Další jídla jsme měřili v průběhu oběda – po polévce, jejich teplota byla nižší.
U žáků, kteří si při obědě povídali a jídlu se příliš nevěnovali, byla bohužel teplota oběda nejnižší. Za to však nemohou paní kuchařky.
Došli jsme ke zjištění, že jídlo při výdeji splňuje teplotní limity, bohužel nemáme vyhřívané talíře a tak jídlo po opuštění výdejního okénka rychle chladne. Po čase jsme se do jídelny vrátili a v průběhu jednoho týdne jsme zapisovali, kolik zbytků jídla musí p. kuchařky denně vyhodit do drtičky. Výsledky jsme vyhodnotili, žáky opět informovali prostřednictvím rozhlasové relace a informací na nástěnce. Pro lepší představivost, jaké množství jsme zjistili, navezl Ekotým k informacím stejnou hromadu sběru papíru. Téma jídla přenesli paní učitelky také do výuky, kdy v rámci výtvarné výchovy žáci vyjádřili, jaká jídla mají rádi a preferují.

Hana Odstrčilová,

ZŠ a MŠ Osek nad Bečvou

ještě nejste zapojeni do programu Ekoškola?