přírodní koloběh-kompostování

V rámci pátého kroku (environmentální výchova) jsme se koncem září opět zabývali tříděním a přeměnou odpadu, rozhodli jsme se založit kompost.

Koncem listopadu jsme se rozhodli založit si na školkové zahradě kompost, což bylo spojeno s celkovými „zazimovávacími“ pracemi na zahradě – hrabání listí, sázení cibulek, prořezávání keřů a stromů…
Zeptali jsme se dětí, jak by se dalo využít shrabané listí na zahradě. Děti, které žijí v domech se zahradou, hned věděly, že se listí může dát na kompost. Ptali jsme se tedy dětí dál, jestli vědí, co je to kompost a k čemu je dobrý. Na konec jsme se dopátrali zdárného konce, že v kompostu se mění suché listí, posečená tráva a zbytky potravin atd. na zeminu. Pomocí obrázků jsme si vysvětlili jak se to děje, ukázali jsme si „jak žije kompost“. Poté jsme si opět pomocí obrázků řekli, co budeme při zakládání kompostu potřebovat za náčiní a co všechno dáme tedy do kompostu. Pomocí pracovního listu jsme si zopakovali, co do kompostu patří a co ne. Sestavili jsme si obrázkovou „mapu“ práce a zjistili jsme, že máme na založení kompostu nedostatek zeminy, jeden chlapeček se hned přihlásil, že ji s tatínkem přivezou na kolečku.
K zakládání kompostu svým malým podílem (přihozenou lopatkou zeminy nebo hrstičkou listí) přispělo každé dítě ze školky.
Dosáhli jsme tedy toho, že v kompostéru stojícím na zahradě, je už možné kompostovat. Děti vyhazují na kompost zbytky ovoce a zeleniny od svačin a paní kuchařky zbytky z kuchyně.
Rada pro koordinátory – svěřit dětem (z větší části) organizaci práce, vtáhne je to do děje a plánování.
Do budoucna bychom rádi obohatili naši zahradu o hmyzí domeček.

Autor: Bc. Petra Dušková, MŠ Záhorského, Praha

Tagy:

ještě nejste zapojeni do programu Ekoškola?