Praktické tipy k tématu voda, které mohou oživit, jak schůzi Ekotýmu, tak program v jiných dnech. Najdete zde knihy k tématu, pokusy s vodou i jiné podněty.
Před tím, než jsme se s dětmi začali Analýzu vody v naší školce, bylo pro mě důležité řešit s nimi to, proč je toto téma důležité. Jaký vztah k vodě máme?
Prohlíželi jsme si knihy k tématu.
Ochutnávali jsme vodu z lahviček (domova) a tu ze školky.
Prohlíželi jsme si glóbus a zkoumali jsme, kolik vody okolo sebe i v sobě máme.
Tvořili jsme plakát, na který jsme kreslili a lepili důvody, proč je voda důležitá.
Zjišťovali jsme, kolik toho za den vypijeme a proč je důležité dodržovat pitný režim.
Navštěvovali jsme vodu v okolí naší školky, pozorovali jsme zvířata, která u ní žijí.
Chodili jsme k loužím. Pomocí skákání jsme zkoumali, jakými směry se voda rozstřikuje, hloubku, tvar i čistotu vody.
Tvořili jsme akvarelem.
Na zahradě jsme udělali pítko pro hmyz.
Nacházeli jsme různé ulomené větvičky z různých keřů a rostlinek. Zkoušeli jsme je dávat do vody a pozorovali jsme, zda se jí objeví kořínky. Když se to povedlo, rostlinky jsme zasadili zpět do přírody nebo do květináče.
Lovili jsme a pozorovali vodní živočichy a porovnávali, v jaké vodě žijí jací. K této činnosti nám stačí obyčejná sítka z kuchyně a nádoba, do které můžeme živočichy přendat i s vodou. Osvědčil se mi Klíč k určování sladkovodních bezobratlých živočichů -FSC. A malé kapesní mikroskopy, které můžeme přiložit k živočichu, aniž bychom mu ublížili. Také se dá vytvořit kukátko do vody. Stačí oddělat dno staré konzervy a na jednu stranu přidělat papírovou lepící páskou potravinářskou fólii a můžeme koukat i hlouběji pod vodu.
Tvořili jsme cedulky k záchodům – kdy použít malý a kdy velký splach.
KNIHY A KLÍČE NA TÉMA VODA:
– Kam putuje voda?, Pikola
– Vodavoděnka, Gregorová Kristýna
– Bez vody to nejde!, Christina Steinlein
– Holčička a déšť, Milena Lukešová
– Mokrozem suchozem, Engler Michael
– Všechno plave, co ploutve mí i nemá, Štěpánka Sekaninová
– Zázrak jménem voda, Jiří Dušek a Petr Kostka
– Voda, Laura Purdie Salas
– Klíč k určování sladkovodních bezobratlých živočichů, FSC
– Klíč k určování vodních bezobratlých živočichů, Rezekvítek
POKUSY A OBJEVY
Vypínáme vodu, při mydlení rukou?
– Postačí nám nádoba, která se vejde pod kohoutek do umyvadla. Zkoumáme v ní, kolik proteče vody při mytí rukou. Jaký je rozdíl, když při mydlení rukou vypneme nebo necháme téct vodu.
Rozpouštění ledu
– Pozorování toho, v jaké vodě se bude led rozpouštět rychleji. Pro lepší efekt se může použít led předem nabarvený.
Co plave?
– Do nádoby s vodou jsme zkoušeli dávat různé předměty a pozorovali jsme, co plave a co ne.
Kolik lodička unese figurek?
– Do nádoby s vodou jsme položili víčko od zavařovací sklenice (lze použít cokoliv jiného), jako lodičku. Na víčko jsme pokládali figurky nebo různé předměty a pozorovali jsme, co všechno lodička unese, než se potopí.
Vodní lupa
– Do sklenice jsme nalili vodu a postupně jsme do ni vhazovali mince (či jiné předměty). Poté jsme sledovali jejich zkreslení a zvětšení.
Déšť ve sklenici
– Do velké zavařovací sklenice jsme nalili varnou vodu. Vršek jsme přikryli potravinářskou fólií, na kterou jsme položili led. Poté už jsme jen čekali, až se nám ve sklenici vytvoří déšť.
Rozkvetlá květina
– Hodně jsme si povídali o tom, že právě rostliny potřebují vodu. Pozorovali jsme to v přírodě, ale i v našem ateliéru. Ze čtvrtky jsme si vystřihli květinu. Pokreslili jsme jí voskovkami a okvětní lístky složili. Složený květ jsme položili na hladinu vody v nádobě a pozorovali jsme, jak se okvětní lístek otevře.
Olej a barvy
– Zkoušeli jsme různé pokusy s olejem, vodou a potravinářským barvivem. Barvivo jsme kapali nejdříve do čisté vody, poté do vody, ve které byl olej. Už jsme se jen nechali unášet tímto kouzlem.
Tereza Stará, Ekocentrum Podhoubí a Ekoškolka Rozárka, mateřská škola, z. ú., Praha – Trója