co se skrývá za oknem?

Na základě Analýzy jsme s našimi dětmi (3 roky) zjistili, že v naší nové třídě není nic „zeleného“, co by nám připomínalo přírodu za oknem. Rozhodli jsme se pro pěstování bylinek na čaj a řeřichy.

Začali jsme návštěvou místního zahradnictví, kde jsme společně vybrali bylinky, které jsme měli zájem pěstovat. Kromě meduňky, máty a šalvěje jsme se rozhodli i pro řeřichu a pažitku. 
Ve školce jsme bylinky přesadili do květináče a umístili za okno. Zpočátku jsme společně zalévali, a to každý den, aby si děti uvědomily, že je potřeba se o rostliny starat, jinak uhynou. Do budoucna plánujeme určitě jedno dítě, které bude mít po celý týden zalévání na starost.
Bylinky využíváme pro naší vlastní spotřebu při přípravě svačin. Mátu a meduňku přidáváme do čaje a pažitku a řeřichu krájíme na chleba. Děti, i když zpočátku trochu nedůvěřivé, jsou zvědavé na chuť rostlinek, o které samy pečují.
Vzhledem k tomu, že v naší třídě je 10 dětí, se na práci podílejí všechny a každé z nich mělo možnost si vyzkoušet, jak špiní hlína, jak lepí, když se zalije, jak ostříhat nůžkami bylinky nebo je na prkýnku nakrájet.
Na jaro plánujeme rozšířit pěstitelské aktivity i na naši předzahrádku (hrášek, ředkvičky, rajčátka). Na podzim jsme si zasadili česnek, diviznu a jarní kytičky (tulipány, narcisky, aj.)
Děti se naučily, že s rostlinkami je potřeba manipulovat opatrně, protože jinak jim mohou zlomit stonek nebo poškodit kořeny. Velice rády chodí na předzahrádku a zkoumaji, zda už cibulky začaly růst.
Myslím si, že učitel nemusí sám odvádět „špinavou“ práci z obavy , aby se děti neušpinily. Důležité je dát dětem prostor: při práci s hlínou se můžeme umazat a při zalévání umokřit, ale to k péči o rostlinky patří. 

Autor: Kateřina Holubová, předškolka Leonka

ještě nejste zapojeni do programu Ekoškola?