rozhovor s novou vedoucí programu

S novým školním rokem přišla i změna v oblasti vedení naší Ekoškoly. Není to nikdo jiný, než Radka Tyslová, dlouholetá členka vzdělávacího centra TEREZA, se kterou vám přinášíme rozhovor.

Radka nahradila Honzu Smrčku, kterému bychom chtěli poděkovat za neuvěřitelnou práci, kterou vykonal při vedení programu Ekoškola v České republice. Jeho nasazení a nadšení inspirovalo nespočet škol k tomu, aby se staly aktivními součástmi pozitivních změn ve svém okolí. I když Honza nyní předává vedení programu Radce, jsme rádi, že se s ním neloučíme úplně – nadále budeme společně pracovat na dalších projektech a Honza je nově společně s Bárou Semerákovou v čele vzdělávacího centra TEREZA.

Radku známe všichni jako skvělou týmovou parťačku, empatickou bytost a důslednou metodičku a máme radost, jak přemýšlí nad (ne)hierarchií organizace a jaký to má pozitivní dopad na společně týmové soužití. Přečtěte si rozhovor, kde odkrývá myšlenky a vize o budoucnosti Ekoškoly.


Kdo nebo co tě v kariéře nejvíce ovlivnilo ve vztahu k environmentálním tématům?

„Jako malá jsem trávila většinu volného času hraním si na chalupě na zahradě. Naši mě brali na výlety, do lesů a na čundry. V přírodě se dost často fakt uvolním a dobře se odreaguju, a ani jako mrně jsem se v lese nebála (všude jinde jo). Pak jsem dvakrát mrkla, a jsem tady.“

Jaké největší výzvy vidíš ve své nové roli a jak se na ně chceš připravit?

„Největší výzvy jsou pro mě vždycky ty, které bych absolutně nepředvídala. Vlastně ale ani z takových nemám obavu, protože vím, že Ekoškolu přebírám ve skvělém stavu od Honzy Smrčky, a kolegyně a kolegové jsou výjimečně schopní a silní lidé. Dost často se výzvy zvládají snáz, když se na to necítíte sami. Proto budujeme ve školách týmy, aby děti tenhle zážitek měly; proto spojujeme lidi v kampaních; a proto i Ekoškola a celá TEREZA funguje v týmech, kde cítíme stabilitu, oporu, a kde proudí kreativita.“

Jak plánuješ pracovat s týmem, abyste dosáhli společných cílů programu?

„Ve své hlavě plánuju velice opatrně volit slova, včetně toho, že budu nějak s týmem pracovat. 🙂 Nechci se tolik identifikovat s rolí vedoucí nebo zvnějšku určené autority a cítím se líp v roli garantky, možná facilitátorky nebo průvodkyně. Tým Ekoškoly nepotřebuje vést za ruku a všichni v něm mají sami hodně co říct. Osobně mě baví zkoumat dál už tak velmi otevřenou a málo hierarchickou strukturu TEREZY, a chci, abychom v týmu fungovali partnersky. Ostatně tak, jak fungují naše Ekotýmy! Věřím, že tak můžeme nejen přinášet školám a českému vzdělávání fakt kvalitní hodnoty, ale můžeme tak zajistit i co nejpříjemnější a dlouhodobé fungování nás konkrétních lidí, kteří ten tým tvoříme. Zkrátka udržitelnost na všech frontách.“

Máš nějaké tipy nebo rady pro školy, které teprve začínají s programem Ekoškola?

„Můj tip je: jděte do toho naplno. Důvěřujte procesu a vězte, že když dáte dětem prostor pro jejich iniciativu, pro jejich aktivitu včetně případné chyby, začnou se časem měnit. Jako vyučujícím se vám ta energie vložená do čekání, počítání do desíti než promluvíte, držení se zpátky a odolávání tlaku okolí zase vrátí: Ekotým bude děti bavit, uvidíte, jak umí napřít svůj potenciál smysluplným směrem, a z jejich píle a zpětné vazby budete dojatí/dojaté. A až okolí uvidí ty reálné změny, nejpozději tehdy vás začne podporovat taky. Kdyby cokoliv, jsme tady pro vás.“

ještě nejste zapojeni do programu Ekoškola?