Jedna z možností jak s obrázkovými otázkami k Analýze pracovat je se doptávat se dětí promyšlenými návodnými otázkami. Jeden takový příklad nám poslala ředitelka MŠ Čeladenská beruška Jana Bartošová.
S obrázkovými Otázkami k Analýze jsme zpracovávali téma odpady. Pracovali jsme tak, že jsme se dětí nejprve ptali podle obrázků a pak jsme si odpovědi s dětmi ověřili ve skutečnosti.
Důležité pro nás je, že jsou obrázky srozumitelné dětem. Pokud jsme se otázkou zabývali, vždy jsem popsala co se na obrázku děje a pak jsem se ptala děti, jak si myslí, že to děláme my a jak to zjistí, že to takhle děláme my.
Např. Otázka Odpady č. 1: Nakupuje školka věci ve větších baleních? Jaké?
Učitelka (U): „Podívej se, tahle škola nakupuje ve velkých baleních, a tahle v malých, co myslíš, že je lepší a proč?“
Děti (D): „Tohle (1a) protože se tam toho více vejde“
D „A nemusíš jezdit znova“
U „A jak si myslíš, že nakupujeme tady ve školce“
D „To velké“
U „A jak to zjistíš, že tak nakupujeme“
D „Zeptám se Radky“ (školnice)
U „A co si myslíš, že nakupujeme ve velkém balení“
D „Když to bude zdravé, tak to velké, když ne, tak to malé“
D „Myčku, hodně hraček, nábytek“
D „Nevím, co se kupuje hodně“
Nebo otázka Odpady č. 4: Jaké druhy odpadů ve škole třídíme?
Popsala jsem dětem co je v prvních dvou popelnicích na obrázku a ptala jsem se, co ještě sbíráme. Pak jsme se podívali tam, kde jsou koše a děti dokreslily do obrázku další odpad.
S obrázkovými otázkami k Analýze bylo jednodušší dětem přiblížit, na co se jich v Analýze ptáme. Zároveň jsme s některými pracovními listy aktivně pracovali a upravili jsme si je podle našich potřeb. Děti bavilo obrázky vybarvovat, kreslily např. cestu od školy k popelnicím na tříděný odpad a popelnice, které tam jsou. Bylo zajímavě pracovat s některými detaily na obrázcích a zjišťovat co si o nich děti myslí. Na některých otázkách jsme spolupracovali s rodiči a dali jim obrázek domů a následně pak porovnávali situaci v rodině a ve školce.
autor: Simona Neprašová, Jana Bartošová, MŠ Čeladenská beruška