Jaké byly naše začátky s vemikompostováním ve Vraném nad Vltavou? Především veselé. Pokusili jsme se je shrnout do 4 kroků.
Krok č.1: získat vermikompostér. Můžete ho koupit, vyrobit nebo vyhrát, jako se to povedlo nám. Jupí!
Krok č.2: vermikompostér sestavit. Přizvěte pomocníky ze čtenářského klubu, kteří vám pomůžou přečíst návod na sestavení. Kutilové z modelářského kroužku zaručeně obstarají potřebné náčiní a vermikompostér pomůžou smontovat. A pozor, prázdné krabice, v nichž k vám váš vermikompostér doputoval, určitě nevyhazujte! Využijte je kreativně v hodině výtvarné výchovy. Originálně vyzdobit můžete také váš vermikompostér.
Krok č. 3 (zásadní!): osídlit vermikompostér kalifornskými žížalami. Nenechte se mýlit, kalifornské jsou jen podle jména, ty naše jsou z Vršovic :-). A pokud je, stejně jako my, nechcete trápit dlouhou cestou v nejistých podmínkách poštovního vozu, najděte zaprvé na komunitní mapě KOKOZA.CZ osobu, která je ochotná se o své žížaly podělit a bydlí v přijatelné vzdálenosti. Zadruhé najděte ve škole tělesně zdatného učitele, který se neprohne pod kbelíkem s žížalí násadou a bude s ním hrdě cestovat veřejnou dopravou. Zorganizujte akci Kulový blesk. Zajistěte, aby váš dodavatel žížal byl připraven na nástupišti nádraží přesně v čase, kdy zde zastavuje vlak, kterým vybraný tělesně zdatný učitel pravidelně dojíždí do školy. Dle tarifního řádu Českých drah je žížaly možno (na rozdíl od psa) přepravovat bezplatně, jsou-li zabezpečeny proti samovolnému úniku. Uhlíková stopa vynaložená na dopravu žížal do školy 0! Skvělé!
Krok č. 4: zajistit žížalám dostatek krmení a pozornosti. Aby se o přítomnosti vermikompostéru dozvědělo co nejvíce žáků, rozdělte služby mezi jednotlivé třídy školy. Vytvořte informační nástěnku. Umístěte koš na bioodpad do blízkosti kompostéru. A pak už jen pozorujte, krmte, sledujte, zkoumejte, zapisujte, ptejte se a radujte.
Markéta Pézlová za ekotým 1. stupně, ZŠ Vrané nad Vltavou