co o sobě může říct žák, pedagog nebo škola, když zvládne splnit z metodiky programu Ekoškola krok...

1. Ekotým: pracujeme v týmu
žák
- Věřím v úspěch svých činů.
- Mám partu lidí, se kterými si rozumím, a se kterými se cítím bezpečně a užitečně.
- Dokážu pojmenovat, co mi jde a nejde a v čem se mohu zlepšit.
pedagog
- Přenáším odpovědnost na děti a důvěřuji jim.
- Rozvíjím pozitivní sebevědomí a sebepojetí dětí.
- Umím motivovat děti k jejich osobnímu rozvoji.
škola
- Máme aktivní tým dětí a dospělých, kteří obohacují činnost školy.
- Rozvíjíme u dětí angažovanost a demokratické hodnoty včetně občanských kompetencí.
- Posilujeme participaci dětí na rozhodnutích týkajících se provozu školy.

2. Průzkum školy: hledáme silné a slabé stránky
žák
- Rozvíjím analytické a kritické myšlení, ověřuji si informace.
- Umím hledat vzájemné souvislosti
a propojení. - Všímám si problémů ve svém okolí a dokážu popsat jejich dlouhodobý negativní dopad.
pedagog
- Podporuji u dětí objevování, experimentování, kladení otázek a tvořivost.
- Snadněji vidím souvislosti mezi příčinami a následky.
- Zvládám analyzovat a porovnávat data a dokážu v tomto směru rozvíjet i děti.
škola
- Podporujeme rozvoj kritického myšlení a analytických schopností.
- Zjistili jsme silné a slabé stránky ekoprovozu školy
i možné finanční úspory. - Zavádíme vzdělávací metody, které vedou k získávání, ověřování a zpracování informací.

3. Plán činností: navrhujeme a realizujeme změny
žák
- Navrhuji řešení, jak dosáhnout cíle.
- Umím převzít zodpovědnost za přijatý úkol a dokončit ho.
- Rozhoduji se na základě dat a ověřených informací.
pedagog
- Vedu děti od příčin k následkům a ukazuji jim jednotlivé souvislosti.
- Učím děti tvořit hypotézy a také je zdůvodnit.
- Plánuji s dětmi smysluplné cíle a úkoly vedoucí k jejich dosažení.
škola
- Podporujeme projektovou výuku.
- Snižujeme náš dopad na klimatické změny.
- Zlepšujeme provoz školy.

4. Sledování a vyhodnocování: ověřujeme, zda se plán podařil
žák
- Umím obhájit svůj názor, případně ho změnit na základě argumentů.
- Dokážu reagovat na změny a samostatně rozhodovat o dalším postupu.
- Vidím, čeho jsem dosáhl, a motivuje mě to zapojovat se do dalších úkolů.
pedagog
- Vytvářím dětem prostor k samostatnému hodnocení výsledků jejich práce i sebehodnocení procesů a postupů, jimiž při jejich dosažení prošly.
- Umím pracovat s kritérii úspěchu a umožňuji dětem se na tom spolupodílet.
- Rozumím, že učení probíhá i formou chyb a jejich náprav.
škola
- Rozvíjíme formativní hodnocení.
- Učíme děti sebehodnocení a vyhodnocování kvality jejich činnosti.
- Dáváme příležitost dětem a zaměstnancům zažít úspěch.

5. Ekoškola ve výuce: učíme se a hledáme souvislosti
žák
- To, co znám, umím a jak přemýšlím, si osvojuji prostřednictvím smysluplných činností.
- Učím se v souvislostech.
- Jsem citlivější k přírodě i světu kolem sebe.
pedagog
- Získávám nové znalosti a dovednosti v environmentálním a klimatickém vzdělávání.
- Vytvářím situace, v nichž děti aplikují to, co se samy naučily ve škole, v každodenním životě a reálných situacích.
- Dokážu do vzdělávání začleňovat obsahy a témata, která korespondují se zkušenostmi dětí z jejich života.
škola
- Vytváříme prostředí, kde se získané znalosti prakticky propojují s reálným životem/zkušenostmi.
- Naplňujeme požadavky RVP v rámci environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty.
- Rozvíjíme pedagogy prostřednictvím dlouhodobého vzdělávání pedagogických pracovníků.

6. Spolupráce a informování: jsme v tom spolu
žák
- Dokážu vytáhnout podstatné informace a prezentovat je ostatním.
- Spolupracuji a komunikuji s dětmi i dospělými jako jejich partner.
- Navrhuji a spoluorganizuji malé i větší akce.
pedagog
- Zvyšuji celkovou kvalitu výuky i svoji profesionalitu skrze týmovou práci, spolupráci s kolegy a dalšími osobami.
- Obohacuji vlastní vzdělání i vzdělávání dětí díky kontaktům a přátelským vztahům s lidmi, organizacemi a institucemi, od kterých získávám odbornou i materiální podporu.
- Prezentuji svoji práci i celou školu, což zprostředkovaně vede ke zvýšení mé prestiže.
škola
- Podporujeme motivaci učitelů a zaměstnanců při zlepšování kvality jejich práce.
- Podporujeme participaci dětí i učitelů na chodu školy.
- Prohlubujeme spolupráci s komunitou v okolí školy a podporovateli.

7. Ekokodex: známe své hodnoty
žák
- Uvědomuji si, co je pro mě vnitřně důležité a jaké mám hodnoty.
- Spoluvytvářím a respektuji pravidla a dohody.
- Chci pracovat na tom, abych byl lepším člověkem.
pedagog
- Buduji prostředí, kde se každé dítě cítí být součástí třídního/školního společenství.
- Spolupracuji s dětmi i kolegy na základě společných hodnot.
- Vytvářím prostředí vystavěné na demokratických hodnotách.
škola
- Rozvíjíme kulturu školy a posilujeme demokratické hodnoty.
- Zvyšujeme vnitřní motivaci dětí a zaměstnanců konat dobro.
- Získáme výchovný nástroj, který pomáhá nastavovat hranice, pravidla chování a jednání jednotlivců i skupin.