22. březen - Mezinárodní den vody se stal v ZŠ a MŠ Janovice příležitostí k propojení škol napříč předměty i stupni.
Naše škola se zúčastnila výzvy IKEA a rozhodla se věnovat tématu Voda. Mateřská škola a paní učitelky Pavla a Iva si s dětmi povídaly o tom, jak je voda důležitá, jak ji chránit, o koloběhu života a děti dokonce uskutečnily "badatelskou" výpravu do přírody. Je úžasné, že děti mají již v předškolním vzdělávání příležitost zkoumat a objevovat.
Pozadu nezůstala ani základní škola.
V první třídě děti psaly a sdílely, co je pro ně v životě důležité, četly příběh A. Jiráčka Poklad a diskutovaly nad tím, jak mohou vodu chránit. Matteo v diskusi pronesl, že by se lidi měli snažit zabránit tomu, aby havárie aut probíhaly v blízkosti řek, že by se tam mohl vylít olej... Pak děti s paní učitelkou Leničkou "bádaly" nad tím, jestli se olej (motorový, ropa....) potopí na dno, nebo plave, či se smíchá s vodou. Následně děti zkoušely propustnost oleje obarvenou vodou. Děti byly velice zaujaté, až tak, že nepostřehly, že zvonilo...
V hudební výchově děti naťukly s paní učitelkou téma Studánky. Ve druhé třídě děti budou téma teprve probírat v souvislosti s lidským tělem, ve třetí třídě tvořily akvárium. Paní učitelka ve fyzice s dětmi probrala skupenské přeměny ve fyzice a dále počítala příklady v 5.a 6. třídě s tématikou Vody. Paní učitelka Markétka si nachystala kombinaci vody s Velikonocemi. Paní učitelka Zuzka nelenila a s dětmi vyrazila ven a fotila vodu v Janovicích. Dále se tímto tématem třídy zabývaly ve výtvarných výchovách a výsledky byly krásné. Komplexní vyučování zkrátka neslo ovoce.
Pan ředitel na chodbě sdílel své geografické znalosti se staršími žáky, zejména z oblasti vod a povodí. V chemii se zase děti zabývaly kvalitou vody, její spotřebou a čištěním. V přírodopise se zamýšlely nad zdroji vody, jejím významem z hlediska udržitelného rozvoje, zda tvoří či boří krajinný ráz. V enviromentální výchově děti zkoumaly rozpustnost látek ve vodě. A k dovršení všeho, v angličtině bylo naším celohodinovým tématem WATER CYCLE (cyklus vody).
Dále se konala akce s názvem Strom života. Cílem bylo dětem zprostředkovat a nechat je prožít informace o tom, jak hospodařit s vodou, jak poznat, co vodu chrání a co jí škodí, pokusy s vodou apod.
Osvětová akce o vodě v přírodě
Na základě získaných dotací (Moravskoslezský kraj a společnost IKEA) pro naši přírodní Zahradu všech smyslů jsme zahájili první přípravné práce na podzim roku 2017. V loňském roce jsme naplánovali jednotlivé prvky zahrady, objednali hnojivo, navštívili okolní školy se zajímavými zahradami, vytvořili dřevěné příbytky pro živočichy a s deváťáky nasbírali horniny pro bylinkovou spirálu. Proběhla společná brigáda na školní zahradě a ještě o dva dny dříve společná spolupráce s rodiči také na zahradě.
Na půdě naší nově vznikající přírodní zahrady, která bude sloužit především k bádání a k pozorování, se sešlo neuvěřitelných 65 pomocníků. V krásném jarním počasí přišly celé rodiny a sourozenci, učitelé a další dobrovolníci. Oceňujeme, že přinesli různé dobroty, vlastní nářadí, rozmanité rostliny, nápady a hlavně hodně energie a odhodlání k tomu, aby nám pomáhali měnit prostředí naší školy.
Vysoce si ceníme také spolupráce se zahrádkáři obce Janovice, kteří nám sehnali mezi sousedy a především z vlastních zdrojů, velké množství druhů rostlin. Paní Zdrálkové také děkujeme za nářadí, které nám věnovala pro údržbu zahrady. Věříme, že si všech 27 dospělých a 38 žáků odneslo dobrý pocit a radost z kvalitně odvedené práce i z hezky prožitého dne pěkně vespolek.
Krásně připravenou zahradu našli v pondělí žáci školy v rámci Dne činů, který jsme si stanovili na 30. 04. 2018. Děti 4. až 9. třídy pracovaly na jednotlivých prvcích zahrady. Čtvrtá a osmá třída tvořila živý plot z habrů. Pátá třída sadila první rostlinky na vyvýšený záhon, šestá třída přesévala zeminu. Sedmá třída tvořila bylinkovou spirálu z hornin z Janovic, devátá třída dělala záhony pro květiny. O akci jsme také pilně informovali veřejnost a důkazem jsou nejen články na našem webu (zde a také zde), ale i články mimo školu (zde a zde).
A jaké byly výstupy v praxi?
Podařilo se nám pořídit dva sudy na dešťovou vodu o objemu 500l a dva o objemu 300l. Nakoupili jsme hadice na zalévání, vytvořili pítka pro živočichy, v budově školy jsou umístěny panely na téma Voda - osvětová činnost jde napříč všemi předměty tak, jak jsme se s ním seznámili při výuce.
autor: Mgr. Monika Olšáková
Výzva s IKEAProjektů a akcí o vodě se v Janovické škole urodilo dost.