Závěr roku s Ekotýmem

Přemýšlíte jak si s dětmi ozvláštnit konec roku? Zajímá Vás, jak děti vnímají svou práci v Ekotýmu? Jak hodnotí uplynulý rok? Pojďte si s námi společně pojmenovat, co byste v dalším roce chtěli jinak, nebo co naopak měnit určitě nechcete!

Závěr roku s Ekotýmem

Pojďte si s dětmi udělat hezké odpoledne!

Sedněte si na školní zahradu na trávu pod Váš vysazený strom, hmyzí domeček, u vymalované kolárny, znovuotevřeného starého sadu, nebo si přineste něco dobrého a udělejte si Vaší poslední schůzku Ekotýmu tak trošku jinak!

Ve třech krocích Vám ukážeme nástroj, který vám pomůže z Vaší poslední schůzky udělat hluboký a krásný zážitek, ale také účinný plánovací nástroj. Pojďte s námi reflektovat uplynulý rok!

 

Reflektovat můžeme mnoho činností, od výuky až po vysvědčení.

Reflexe se dá ale také velmi dobře použít právě na konci a na začátku školního roku.  Je příležitostí pro každého svými slovy formulovat myšlenky, názory a prožitky a společně sdílet naše vnitřní pochody. Reflexe nám zde může posloužit jako nástroj ke zvědomení učení, k posílení sebevědomí, k ocenění toho kam jsem došel, k hlubšímu poznání svých kamarádů, k plánování co dál! Je nástrojem pro náš společný rozvoj a posun.

 

Není na tom nic těžkého! Stačí hezké místo, Váš čas a tyto tři kroky:

 

KROK 1. - Popis celé situace: kroky, které máme za sebou.

Zopakujte dětem celý průběh toho, co chcete reflektovat. Můžete společně zavřít oči a během 1-2 minut učitel přečte hlavní body celého roku a připomene co zásadního se třeba u toho dělo, aby si děti lépe vzpomněli na vlastní prožitky. Učitel je průvodcem dětí. Představení může být různé, slovy, jako mapa, časová osa…

 

KROK 2. - Pocity (čištění emocí)

Nechte dětem chvilinku na zamyšlenou, nakreslení, napsání, pocitů u jednotlivých bodů období, které reflektujeme. Je potřeba dát emocím prostor. K silným emotivním reakcím, je třeba projevit pochopení, případně pomoci dětem pojmenovat emoce, nebo potřeby, které byly, nebo nebyly naplněny. Nesnažíme se vše za každou cenu rozpitvávat. Spíše naplňujeme potřebu vyslovit vše nahlas a sdílet, být vyslyšen. Tento krok nesmíme vynechat. Jinak nám nevyčištěné emoce budou vyvěrat všude možně a nic se nedozvíme.

  • Jak jste se cítili – kdy dobře, kdy nedobře?
  • Čím to bylo?

 

KROK 3. - Reflexní otázky

Mohou být obecné, nebo konkrétnější. Učitel položí otázku. Děti mohou psát, sdílet v kruhu, kreslit, popisovat dixit karty, apod.

  • Co jsme se naučili (a do jaké míry jsme naplnili cíle)?
  • Co fungovalo – a příště uděláme stejně? Co nefungovalo? A jak jinak to uděláme?
  • Osobní závěr: co si kdo z prožité (učební) situace odnášíme pro příště.

 

Desatero nevyžádaných dobrých rad pro práci s reflexí:

  1. Neptej se dětí na nic, na co doopravdy nechceš slyšet upřímnou odpověď.
  2. Když upřímnou odpověď uslyšíš, nic nevysvětluj, neobhajuj - naslouchej!
  3. Když nevíš co říct, nic neříkej.
  4. Když nevíš co říct a “musíš” něco říct, tak se doptávej, abys ty i děti lépe porozuměl tomu, co bylo řečeno, nebo sdílej svoje vidění situace či emoce jako jednu z dalších možností, jak situaci/zkušenost/jev někdo může vidět.
  5. V rámci reflexe nezůstávej s dětmi v minulosti, jde o příležitost dívat se do budoucnosti.
  6. Sám se poděl o vlastní reflexi s dětmi, modeluj, jak reflexe může například vypadat.
  7. Nespěchej - vyhraď na reflexi dostatek času.
  8. Nespěchej - reflexe je proces, kterému se učíme celý život.
  9. Když máte s dětmi pocit, že se reflexe nedaří, nevzdávejte se a hledejte společně odpověď na to, co je smyslem reflexe, proč je užitečné reflektovat, a hledejte jiné, tvořivé způsoby, jak reflexi realizovat.
  10. S výstupy reflexe nadále pracuj. Přemýšlej, co ti napovídají o tom, jak můžeš proměňovat svou práci, aby měla ještě lepší dopad na vzdělávací výsledky tvých dětí (myslíme samozřejmě děti ve třídě:).

 

Materiály ke sdílení:

Reflexe jako na dlani

Reflexní karty

Reflexní předměty

Čerpáno ze semináře a materiálů http://kvs.jobos.cz/

Reflexní karty si můžete také objednat za 150,- Kč na adrese: p.moravkova@jobinovace.cz

Pokud by Vás téma zaujalo, mentorské kurzy na téma reflexe nalezente na http://kvs.jobos.cz/seminare/mentoring/kurzymentoringu

1. krok: EKOTÝM Dokument

Přidejte se.

Zapojte sebe nebo svou školu do celosvětové sítě změn!

Chci se zapojit!

Odebírejte náš newsletter!


Vy ještě neodebíráte náš newsletter? To hlavní vám přijde každá měsíc přímo do vašich emailových schránek! Učitelé, rodiče, zapojené školy, nezapojené školy přihlaste se a dostávejte svoji pravidelnou dávku inspirace!

Přihlásit se