Tím, co jíš, planetu svou ochráníš

Ekotým na Základní škole Sokolov, Běžecká se rozhodl investovat finance získané ve výzvě Měním školu s IKEA do propagace místních potravin.

Tím, co jíš, planetu svou ochráníš

Ekotýmu na Základní škole Sokolov, Běžecká se podařilo zapojit do projektu všechny třídy, pracovníky školní kuchyně a díky dotazníku a zjišťování informací v obchodech i rodiče žáků. Nejprve se vrhli na průzkum možnosti nákupu místních a sezónních potravin ve svém okolí. Pokusili se vypěstovat si něco svého a uvařit dobroty ze sezónních potravin. Všechno pak prezentovali veřejnosti na Zahradní slavnosti.

Odkud jsou potraviny, které kupujeme?

Nejdříve žáci spolu s rodiči zjišťovali při domácích nákupech odkud jsou k nám dováženy potraviny, které nakupují. Podle těchto informací vytvořili žáci třetích tříd mapy, zjistili na internetu vzdálenosti a zapsali do mapy. Zjistili zajímavé údaje, například, že k nim putují mandarinky z JAR (14 259 km) nebo mango z Peru (10 822 km) a ananas z Kostariky (9 827 km). Čtvrťáci navštívili školní kuchyň a zjišťovali stejné údaje od vedoucí školní kuchyně. Potěšilo je, že převážná většina potravin pocházela z ČR.

Kde můžeme koupit místní potraviny?

Pátá třída vyhledávala informace o místních farmářských prodejnách a trzích. A tady je čekalo druhé překvapení, možností nakoupit v kraji od místních zemědělců není vůbec málo. Farmářské trhy se pravidelně konají v Chebu, Aši nebo Karlových Varech. Mléčné výrobky se dají nakoupit na farmách Kozodoj, Belina, Dolní Částkov nebo Žalmanov. Žáci zjistili, že nejbližší farmářská prodejna je v blízké Svatavě a hned vedle školy si mohou v prodejně Zdravé výživy objednat výrobky ze Statku Bor. Páťáci připravili kartičky s podrobnými informacemi o každém místě, včetně adresy, otvírací doby či seznamu produktů, které na daném místě prodávají. Osmáci pak na základě těchto informací vytvořili mapu Karlovarského kraje s rozmístěním farem, trhů a statků.

Dokážeme si vypěstovat vlastní potraviny a uvařit něco sezónního?

V průběhu roku uspořádal Ekotým ve škole dny se zimními a jarními recepty. Do této akce se zapojily všechny třídy. Recepty, podle kterých se vařilo uspořádali do kuchařky. Zpracování kuchařky na PC dostala za úkol sedmá třída. Zvládli to v hodinách informatiky. Kuchařku vytiskli a byla veřejnosti k dispozici na zahradní slavnosti. Žáci šesté třídy vytvářeli sezonní kalendář. První třída navštívila Semínkovnu a druhé třídy vypěstovaliy sazeničky, které potom starší žáci vysázeli na školní zahradě.

Zahradní slavnost

Vyvrcholením projektu byla zahradní slavnost pro žáky, rodiče i další veřejnost. Na zahradní slavnosti žáci všechny návštěvníky seznámili s projektem, vysvětlili problematiku sezónních a lokálních potravin, demonstrovali výsledky své pátrací činnosti, obeznámili všechny se svými výpočty, kolik ujedou některé potraviny kilometrů, než se k nám dostanou, a jak to zatěžuje životní prostředí. Nabídli hostům ochutnávku pokrmů z jarní a letní zeleniny a ovoce. Využili například špenát, mangold i bylinky z vlastní produkce na školní zahradě. Součástí zahradní slavnosti byla i ochutnávka produktů od místních farmářů. Návštěvníci si odnesli kuchařku sezónních receptů pro všechna roční období sestavenou žáky. Vyzkoušet některý z jejich receptů můžete i vy kuchařka ke stažení.

Slavnost žáci využili i k průzkumu

Návštěvníky požádali o vyplnění krátkého dotazníku. Sešlo se jim 36 vyplněných dotazníků, z kterých zjistili, že:

- 26 lidí sleduje, odkud jsou potraviny, které kupují,

- pro 21 lidí je původ potravin důležitý,

- 25 lidí upřednostňuje české potraviny, pokud mají na výběr,

- 10 lidí nakupuje na farmářských trzích nebo ve farmářských prodejnách

Někteří napsali, že nevědí, kde by mohli místní potraviny nakoupit. Žáci proto doufají, že informace, které o možnostech nákupu místních potravin dali dohromady, přispějí k tomu, aby více lidí nakupovalo u místních farmářů.

Co se žákům líbilo?

"Líbilo se mi, jak jsme vařili. Chutnal mi nejvíc žitný chléb." (Ríša)

"Líbili se mi dny, kdy jsme vařili. Nejvíc mi chutnal jahodovo-tvarohový dort a sušenky s ředkvičkovou pomazánkou." (Saša)

"Nejvíc se mi líbilo, jak jsme s Lucinkou psali recept a plakát." (Adélka)

"Projekt se mi moc líbil. Nejvíc mi chutnal jahodový koláč a brambory s ředkvičkovým dipem. Chutnal mi i hráškový krém. Příští rok by zahradní slavnost mohla být znova. Líbilo se mi, že jsme vařili ze sezonních potravin, protože je to chutnější a zdravější, Mňam." (David)

"Chutnaly mi křížaly. Chtěla bych si to zopakovat. Chutnaly mi špenátové tousty. Líbilo se mi, že se zúčastnily všechny třídy."

JÍDLO A SVĚT

Přidejte se.

Zapojte sebe nebo svou školu do celosvětové sítě změn!

Chci se zapojit!

Odebírejte náš newsletter!


Vy ještě neodebíráte náš newsletter? To hlavní vám přijde každá měsíc přímo do vašich emailových schránek! Učitelé, rodiče, zapojené školy, nezapojené školy přihlaste se a dostávejte svoji pravidelnou dávku inspirace!

Přihlásit se