Netradiční suroviny na 15. základní škole v Plzni

Součástí plánu byla ještě tvorba interaktivní tabule. Ta měla sloužit pro poznávání méně známých surovin a přiblížit ostatním, jaké pokrmy si mohou uvařit, nebo odkud pocházejí jednotlivé suroviny.

Netradiční suroviny na 15. základní škole v Plzni

Když žáci ve škole zjišťovali, co kdo ví a neví o potravinách, a jak se kdo stravuje, narazili mezi spolužáky na neznalost netradičních surovin, jako jsou například jáhly, pohanka nebo červená čočka. Protože to jsou suroviny, které mohou být alternativou k běžně pěstovaným obilninám nebo případně i masu, mají kladný vliv na životní prostředí a jsou pro nás dobrým zpestřením jídelníčku, rozhodli se žáci v Ekotýmu, že se o nich něco dozvědí a budou je ve škole propagovat.

V září, na první schůzku Ekotýmu, dorazili i noví členové. Bylo potřeba se trochu poznat a stmelit kolektiv. Zahráli si proto během schůzky pár her. Kromě toho se ale stihli seznámit s novým tématem, zjistit, jak vypadá Analýza v tématu Zodpovědné spotřeby potravin a rozdělili si i některé role.

Analýza a Plán

V listopadu a prosinci Ekotým pracoval na Analýze školní jídelny a bufetu. Další otázky se týkaly domácností žáků školy. Žáci zjistili, že mají mezery ve znalostech netradičních surovin. Ve školní jídelně se s nimi sice potkávají, ale většina strávníků je vůbec nezná a raději si je k obědu nevybere. Rozhodli se na tom zapracovat a jako téma si zvolili "agrobiodiverzitu" neboli druhovou rozmanitost zemědělských plodin. Do Plánu činností si rozpracovali úkoly ke dvěma cílům. Jedním z nich bylo Seznámit žáky s netradičními surovinami, možnosti jejich využití, zařazení do jídelníčku. Druhým cílem byla tvorba kuchařky s recept z netradičních surovin pro učitele, rodiče a školní jídelnu.

Plnění Plánu činností

Na schůzkách Ekotýmu se pak žáci nejprve sami seznamovali s těmito surovinami, aby pak mohli informace využít při školní kampani. Členové Ekotýmu vyhledávali informace o netradičních surovinách přímo na schůzkách, ochutnávali pokrmy jako pohankového kubu s houbami nebo jáhlové kuličky, které pro ně připravily paní učitelky. Po ochutnávce hádali, z čeho jsou uvařené. Zkoušeli sami připravit jídla podle receptů a na ochutnávku pozvali i paní ředitelku. Mimo schůzky pátrali po receptech z netradičních surovin (pohanka, jáhly, bulgur, mungo...).

Jáhlové kuličky měly úspěch, a proto se v Ekotýmu rozhodli, že je budou nabízet i na vánočním jarmarku. Žáci devátého ročníku kuličky připravili a druhý den je Ekotým nabízel návštěvníkům vánočního jarmarku spolu s informacemi o projektu Menu pro změnu. Kuličky měli úspěch, většina se prodala na jarmarku.  Zbylé kuličky se nevyhodily, ale snědly je děti z páté třídy, protože se začaly ve vlastivědě učit o životě na vesnici v 18. století, v kterém měly jáhly své místo.

Tvorba interaktivní tabule

Součástí plánu byla ještě tvorba interaktivní tabule. Ta měla sloužit pro poznávání méně známých surovin a přiblížit ostatním, jaké pokrmy si mohou uvařit, nebo odkud pocházejí jednotlivé suroviny. Pro interaktivní tabuli vybrali žáci osm surovin: bulgur, pohanku, ovesné vločky, kuskus, chia semínka, červenou čočku, cizrnu a jáhly.

A jak ji tvořili? Část členů Ekotýmu nejdříve vybrala paletu, kterou museli upravit. Na vršek palety umístili prkno a navrtali na něj víčka od lahví, v kterých budou umístěné jednotlivé suroviny. Poté pokračovali s výrobou kostek na „pexeso“. To zabralo více času než samotná paleta, jelikož bylo nutné je nařezat, obrousit a následně natřít průhledným lakem. Do kostek vyvrtali díry, aby bylo možné je otáčet na kovové tyči. Pak nabarvili paletu hnědou barvou.

Zbytek ekotýmu se zaměřoval na hledání informací a receptů z méně známých surovin. Nakonec umístili informace a recepty doprostřed tabule. Interaktivní tabule je přenosná, aby se mohla přemisťovat po škole a mohli ji využívat nejen žáci, ale i učitele. Využili ji i při zakončení projektu Menu pro změnu při zahradní slavnosti.

Kuchařka

Dalším z cílů byla tvorba dětské kuchařky, která obsahuje Ekotýmem vybrané recepty z méně známých surovin. Po celý školní rok v rámci různých předmětů a schůzek Ekotýmu testovali žáci recepty do kuchařky, která je doplněna krásnými obrázky. Na zahradní slavnost podle kuchařky upekli sušenky z ovesných vloček, připravovali pomazánku z červené čočky, letní bulgurový salát a pudink z chia semínek. Kromě toho si na slavnosti vyzkoušeli tvorbu moštu či bylinkových šťáv a porovnávali s nápoji kupovanými.

Nejen netradiční suroviny

Přestože se Ekotým věnoval hlavně Agrobiodiverzitě, využili i možnosti působit osvětově v jiném tématu, kterým byl Palmový olej. Na podzim uspořádali přednášku o palmovém oleji, kterou vedly studentky z Gymnázia Františka Křižíka v Plzni. Studenti tohoto gymnázia jim na měsíc zapůjčilii výstavu o palmovém oleji. Díky přednášce i výstavě se dozvěděli se, že palmový olej je rostlinný olej, který se získává z palmy olejné pocházející ze západní Afriky. Kvůli plantážím se kácí a vypalují deštné pralesy, což má neblahý vliv na životy tamních lidí i přírody a zhoršuje životní prostředí nejen tam. A v jakých výrobkách se palmový olej vyskytuje? Můžeme ho najít v potravinách jako jsou např. sušenky, chipsy, máslo, sladkosti. Objevuje se i v kosmetice (mýdlo, šampon), v krmivu a také se využívá jako palivo.

 

Menu pro změnu
Škola: 15. základní škola v Plzni
Téma: Jídlo

Přidejte se.

Zapojte sebe nebo svou školu do celosvětové sítě změn!

Chci se zapojit!

Odebírejte náš newsletter!


Vy ještě neodebíráte náš newsletter? To hlavní vám přijde každá měsíc přímo do vašich emailových schránek! Učitelé, rodiče, zapojené školy, nezapojené školy přihlaste se a dostávejte svoji pravidelnou dávku inspirace!

Přihlásit se