Miluji jídlo. Neplýtvám.

V Analýze tématu "Odpady" jsme zjistili, že máme v jídelně docela velké množství odpadu. Proto jsme s dětmi měsíc a půl každé jídlo hodnotili a zjišťovali jsme, jak můžeme společně přispět ke snížení odpadů v naší jídelně.

Miluji jídlo. Neplýtvám.

Podle dostupných informací jsme zjistili, že ve školních jídelnách v České republice skončí jako odpad 20 až 35 procent připraveného jídla. To znamená, že se ročně vyhodí až 48 000 tun jídla. Toto množství si můžeme představit jako 1 600 plně naložených nákladních vozů Tatra o nosnosti 30 tun. Pokud by se nákladní auta postavila za sebe, tvořila by kolonu dlouhou 5,6 kilometru. To není zrovna příznivá situace.  

Bohužel jsme si museli přiznat, že i v naší jídelně plýtváme a děti své porce nedojídají a vrací je. Proto jsme se s Ekotýmem rozhodli, že uděláme maximum, abychom tuto situaci zlepšili.    I když podle slov dětí vaří naše paní kuchařka Martina výborně, přesto se dělí jídla na oblíbená a neoblíbená. U oblíbených jídel máme zbytků minimum, zatímco u neoblíbených někdy i plný kýblík. Mezi ta patří všeobecně pokrmy z ryb a luštěnin.  A i když se naše paní kuchařka snaží vymýšlet neustále nové recepty a obměny, množství zbytků se nemění.  

Rozhodli jsme se tedy zjistit a vyhodnotit, jaká jídla mají děti nejraději, u kterých jídel je nejméně zbytků, u kterých nejvíce, a ty jsme se snažili následně upravit, pozměnit nebo v jídelníčku nahradit.  S Ekotýmem jsme vymysleli tabulku a děti si každý den po obědě pomocí číslic 1,2,3 zapsaly, zda snědly celý pokrm, nebo část vrátily, nebo odnesly vše. Děti hodnotily zvlášť polévku a hlavní jídlo. Toto jsme monitorovali měsíc a půl. Zapojily se i paní učitelky z naší mateřské školy a dávali dětem usměvavé nebo zamračené smajlíky podle toho, zda jim jídlo chutnalo nebo ne.  Mladší děti zapisování moc bavilo. Těšily se, až budou moci zapsat svůj výsledek a někteří se dokonce snažili sníst i to, co jim nechutnalo, aby si mohli zapsat lepší hodnocení.  S dětmi jsme o tomto tématu i diskutovali a vedli jsme je k tomu, aby každé jídlo ochutnaly a nedělaly si předsudky, že něco je dobré a něco není.  

U mladších dětí jsme zaznamenali znatelný posun k lepšímu, snažily se dojídat, bylo vidět, že k jídlu získaly trochu jiný vztah a uvědomily si, jak jsou potraviny vzácné a že je potřeba si jich vážit. Proto jsme ty nejlepší jedlíky na závěr za jejich přístup i odměnili.  A my jsme si s Ekotýmem vyzkoušeli, že když si řekneme, že něco uděláme, tak to dokážeme. 

autor: Martina Wilczkeová


Škola: ZŠ a MŠ Zbyslavice
Téma: Jídlo a svět
Krok: Plán činností

Přidejte se.

Zapojte sebe nebo svou školu do celosvětové sítě změn!

Chci se zapojit!

Odebírejte náš newsletter!


Vy ještě neodebíráte náš newsletter? To hlavní vám přijde každá měsíc přímo do vašich emailových schránek! Učitelé, rodiče, zapojené školy, nezapojené školy přihlaste se a dostávejte svoji pravidelnou dávku inspirace!

Přihlásit se