Smysl je pro nás víc, než titul a vlajka

Zamyšlení auditora.

Smysl je pro nás víc, než titul a vlajka

Jdeme s kolegyní Radkou po ulici směrem k naší škole. Sluníčko svítí, ptáčci švitoří, ale my máme plnou hlavu nadcházející domluvené konzultace. Škola chce jít v květnu k auditu, ale ze zaslaných podkladů a společných telefonátů se školou to zatím nevypadá dobře. Na konzultaci si chceme ověřit v jakém stavu škola a Ekotým jsou. Pokud by se potvrdila zlá předtucha, doporučíme škole opustit myšlenku na audit a tím a zamezit nepovedenému auditu. V hlavě mi běží, co by se muselo stát, aby to nebylo? No uvidíme.

Na škole se setkáváme s dvěmi paní koordinátorkami, které Ekotým společně vedou od září tohoto roku. Vyzbrojeni úsměvem, pochopením a empatií jsme připravení na vše! Společně s Radkou ukazujeme, kde si myslíme, že by mohl být problém, kde nevychází kritéria. Ekotým se každý rok mění, tak je to ve škole nastavené. Jak tedy mohou děti navazovat na předchozí práci?  Nevidíme nic, co nám ukazuje, jak Ekotým fungoval v minulosti, a zda děti uvažují na základě podkladů z Analýzy a v souvislostech. Nikde není vidět provázanost s Plánem činností a následný monitoring. Je vůbec v lidských silách pochopit smysl programu a moci ho aplikovat v praxi za pouhého půl roku? Díky návštěvě spřáteleného Ekotýmu v prosinci, paní koordinátorky teď velmi dobře chápou, o co v Ekoškole jde. Samy nám tedy říkají, kde mají problémy a co se nedaří. Jde nám přeci o společnou věc.

Je vidět, že za ten kratičký čas, odvedl Ekotým velký kus práce, všude je vidět obrovské nasazení a hlavně pochopení smyslu celého programu. K našemu údivu se pomalu dobíráme té pravé realitě, pomalu společně rozplétáme klubíčko a k našemu údivu společně zjišťujeme, jak může být první dojem z papírů zavádějící. Otázku po otázce docházíme k tomu, že na škole vše funguje. Děti jsou strůjcem změn na škole, uvažují v souvislostech, dokáží argumentovat, komunikují a jednají. Koordinátorky jsou nadšené z ukázek vizualizace plánů a analýz. „To je to co by nám velmi ulehčilo, děti i my máme vše pouze v hlavách, ulehčilo by nám to i v informování a samostatnosti dětí při plnění plánu“. Konzultace nezadržitelně míří ke šťastnému konci.  Obě paní koordinátorky na konci konzultaci září nadšením a my vlastně také.

Z konzultace odcházíme s úsměvem a víme, že sice s nějakým doporučením, ale takto by auditem prošli. Ne vždy se tedy vyplníme zlá předtucha a v hlavě nám zní věta na rozloučenou, „potkáme se u auditu“…

Za tři dny ale přišlo něco, co jsme nečekaly! „Chceme vše dotáhnout a neuspěchat, u vedení školy jsme obhájili výjimku a děti příští rok zůstanou v Ekotýmu. Chceme zapracovat na Plánu a samostatnosti dětí v jejich participaci, na monitoringu plánu a vůbec ujistit se, že dětem vše zapadá. Audit odkládáme!“

Koukám na email a nemůžu se ubránit směsi pocitů, které se nakonec ustálí v dojetí a úctě k takovému rozhodnutí! A v hlavě mi zní, tihle už titul dávno mají!

 

autor: Eva Mašková

Vloženo Od

Přidejte se.

Zapojte sebe nebo svou školu do celosvětové sítě změn!

Chci se zapojit!

Odebírejte náš newsletter!


Vy ještě neodebíráte náš newsletter? To hlavní vám přijde každá měsíc přímo do vašich emailových schránek! Učitelé, rodiče, zapojené školy, nezapojené školy přihlaste se a dostávejte svoji pravidelnou dávku inspirace!

Přihlásit se