Jak Jára k Ekoškole přišel.

GLOBE + Ekoškola = VSL

Jak Jára k Ekoškole přišel.

To je idylka. Ležím pod hrušní a hlavou mi běží jedna hypotéza za druhou. Už se nemůžu dočkat, co vše vymyslí ti moji miláčkové v dalším roce. „Járo, jsi ty vůbec normální?“ Doznívá mi v hlavě věta mé ženy. „Který učitel o prázdninách myslí na školu?“ Jenže jak se z té závislosti vyléčit? Járo, vzchop se, pomyslel jsem si. Badatelství jsi už zkoušel i na zmrzlináře v ulici. Takhle to dál nejde. Kde bych tak mohl přijít na jiné myšlenky? Potřebuji místo, kde je škola zakázané slovo. Teta Valerie! Mám to. Teta je výborná a nadšená učitelka, ale říká, že nemít ty dva měsíce prázdnin na chalupě, kde je škola zakázané slovo, tak by z ní byla přes rok čarodějnice. Rozhodnuto. Teta nás ráda uvidí a bude i borůvkový koláč. „Pojďte dál,“ vítá nás teta. „To tě bude zajímat, Jarine, právě s Ester probíráme jednu věc ze školy.“ Div jsem nezakopl o zápraží. „Ze školy?“ Zajíkl jsem se překvapením. Ze světnice jsem slyšel cizí hlas. „To děti zvládnou tohle všechno samy?“ „To bys koukala Ester, však uvidíš,“ houkla teta ze zápraží. Obě ženy se v hovoru nenechaly přerušit nově příchozím. „Na začátku se v tom naše děti trochu koupaly, ale teď už mě skoro nepotřebují. Minule samy zašly za starostou, aby představily, o kolik jsme za minulý rok vyprodukovali méně odpadu.“ V hlavě mi zněla další hypotéza: Toto není má teta. Zanalyzoval jsem data. Hypotéza vyvrácena, přepadla mě úzkost, co se to s tetou jen stalo?

Postupně jsem se z šoku dostal, bylo mi jasné, že tentokrát v tom lítáme oba. Já jsem nadšeně vyprávěl o našich prvních badatelských krůčcích u rybníka a teta na oplátku vytahovala z rukávu trumfy z Ekoškoly. Jako tenisová výměna. V hlavě mi svitla myšlenka: Od září rozjedu i Ekoškolu. Večer na mě ale padla tíseň. Jak to budu stíhat? A dá se to vůbec skloubit dohromady? Teta Valerie byla jako vždy napřed. Vyhledala na webu příklady spolupráce GLOBE a Ekoškoly, které nás doslova nadchly. V rámci Ekoškoly vystavěné a obnovené vodní nádrže a potůčky, které GLOBE tým pravidelně sleduje, badatelské měření spotřeby vody v kohoutcích a následný zásah Ekotýmu s instalovanými perlátory. Třešnička na dortu byla cena GLOBE STAR za ideální propojení programu Ekoškola a GLOBE. Příkladů bylo nespočet a my pochopili, že na své škole chceme od září oba projekty. Teta byla nejvíc uchvácena školním arboretem, kde GLOBE měřil fenologická data.

„Přesně takové arboretum máme v plánu!“ jásala teta. „A když v něm náš nový GLOBE tým bude bádat, tak to vše dostává ještě větší význam!“

Vrcholem bylo, když jsme na samotných stránkách GLOBE našli motivační text podporující spojení obou programů. V hlavě mi běželo přirovnání. Spojení GLOBE a Ekoškoly je jako mykorhizní spojení stromu a houby, spolu to prostě funguje líp. Začalo mi vrtat hlavou, jak s tím začít. Tak hlavně, musím nadchnout vedení a další učitele srdcaře. A když si nebudu s Ekoškolou vědět rady, poradí mi v kanceláři, nebo zavolám tetě. Kdyby to člověk měl dělat sám, tak se z toho zblázní. Ve větším týmu se můžeme skvěle podporovat a doplňovat. Od tety z chalupy jsem odjížděl s poznámkou v bloku. Spojení Ekoškoly a GLOBE je velmi přínosné pro žáky i školu. Oba projekty se skvěle doplňují. Dává to smysl.

Vloženo Od
Tags: Ekoškola Globe

Přidejte se.

Zapojte sebe nebo svou školu do celosvětové sítě změn!

Chci se zapojit!

Odebírejte náš newsletter!


Vy ještě neodebíráte náš newsletter? To hlavní vám přijde každá měsíc přímo do vašich emailových schránek! Učitelé, rodiče, zapojené školy, nezapojené školy přihlaste se a dostávejte svoji pravidelnou dávku inspirace!

Přihlásit se