Naši milí ekoškolí učitelé, pokud vám připadá nad vaše síly dělat v době distanční výuky Ekoškolu, budeme se vám snažit pomoct. "Ekoškola online" bude nabízet jednoduché tipy na aktivity, které můžou žáci dělat i v téhle době, bez vás a dom
Můžete se nechat inspirovat a přetvořit si naše tipy podle svých potřeb, a můžete je i nabídnout žákům tak, jak jsou, bez dalších úprav. Zveřejňovat budeme proůběžně tipy pro tři z témat Ekoškoly: Voda, Odpady a Biodiverzita. Budeme k nim doplňovat i praktické návrhy, jak se dostat k odpovědi na otázku a co se s tou odpovědí pak dá dělat - samostatně doma nebo v Ekotýmu. Protože Ekoškola byla a je o řešení praktických záležitostí, které mají žáci pod nosem, přenášíme Analýzu k nim pod nos - domů;) Možná rozproudí diskuzi, možná rozproudí pár myšlenek, možná alespoň poskytnou důvod vyrazit od počítače ven nebo do vedlejší místnosti. Nemáte v tom kam spěchat a vybírejte si, co se vám hodí.
PRVNÍ VLAŠTOVKY:
Víte, kolik odpadu u vás doma vzniká?
- zkuste vynést doma všechny odpadky a pak po dobu jednoho týdne sledovat, kolik jakého odpadů vzniká. Můžete to měřit průběžně, nebo po týdnu prostě všechny pytle/nádoby zvážit.
- odpad můžete vážit, počítat na kusy nebo měřit objem (pytle na odpadky mají objem napsaný na obalu, objem kýble se dá určit předem)
- výsledky si zapište - pro týmy doporučujeme sdílenou tabulku třeba na google sheets.
- pokračování příště
Víte, kolik vody proteče domácností? Jsou to desítky litrů denně, stovky, nebo víc? Zkuste si změřit takovou malou běžnou činnost jako je čištění zubů.
- žáci si mohou předem zapsat své tipy do sdílené tabulky (třeba v google sheet…)
- jak na to: dejte si při čištění do umyvadla odměrku nebo mísu... a chytejte do ní vodu od namočení kartáčku po poslední opláchnutí. Podle objemu nádoby zjistíte, kolik vody to bylo. Výsledky si zapište.
- změřili jste si výsledek? Zkuste najít, jaký je průměr na jedno čištění zubů v ČR nebo na světě. jste pod, nebo nad?
- zavíráte si při čištění zubů kohoutek? Zkuste si, kolik proteče vody, kdybyste ho nechali otevřený (dejte si zase do umyvadla odměrku a změřte rozdíl - a s vodou navíc pak zalejte kytky).
- pokračování příště
Víte, kolik druhů živočichů žije ve vašem okolí?
- běžte na hodinovou procházku s tužkou a papírem / chytrým telefonem. Zkuste spočítat kolik ptáků, savců, hmyzu...kdo ví... potkáte. Můžete sledovat počet druhů, pokud je poznáte, ale i jednotlivců. Živočichy nerušte! Zkuste vyfotit nebo popsat ty, které neznáte a zaujali vás, třeba je později dokážete určit (sami nebo s pomocí).
- výsledky si každý může zapsat třeba zase do jedné sdílené tabulky. Zapište si i jména, kdo kolik čeho vypozoroval a jestli ho něco překvapilo (pozitivně nebo negativně).
- zkuste při procházce vyfotit každý místo ve svém okolí, kde byste čekali nejmíň živočichů, a místo, kde byste jich čekali nejvíc.
- fotky můžete sdílet a bavit se o tom, proč byste na daném místě čekali nejmenší biodiverzitu. A teď, kdo má staršího sourozence - studenta VŠ biologie? Nebo zapojte učitele biologie ve škole... Zkuste mu fotky poslat, jestli vám váš úsudek potvrdí. Zkuste si do fotek s místem s nejmíň živočichy dokreslit něco, co by je pro živočichy udělalo přitažlivější. (jde to i v Malování – obrázky si v týmu můžete zase nahrát do sdílené složky)
- pokračování příště
Tipy zveřejňujeme také na FB ve skupině: https://www.facebook.com/groups/125224632813703: přidejte se, diskutujte a sdílejte s námi fotky!